בצקות ברגליים – טיפול רפלקסולוגיה

בצקות ברגליים הן הרבה מעבר למטרד אסתטי. מדובר על תופעה בעלת השלכות בריאותיות שחשוב מאד להבין ולטפל בסיבות שהביאו להיווצרותה. 
בצקות יכולות להופיע ברגל אחת או בשתיהן. הן יכולות להופיע רק בכף הרגל, סביב הקרסוליים או לכל אורך הרגל, וכן באיזורים אחרים בגוף. אבל מהי בעצם בצקת?

מהי בצקת?

בצקת היא המונח הרפואי לנפיחות הנגרמת על ידי הצטברות של נוזלים עודפים ברקמות הגוף. כאמור, היא יכולה להתרחש בכל חלק של הגוף, אבל נפוצה ביותר ברגליים, קרסוליים, רגליים, וידיים. זאת מכיוון שקצות הגוף בגפיים שלנו מרוחקים מן הלב ומערכת הדם שלנו פחות יעילה בהם בסילוק נוזלים מיותרים וחומרי פסולת.

בצקת יכולה להיגרם על ידי מגוון גורמים, כולל הריון, נטילת תרופות מסויימות, עמידה לפרקי זמן ארוכים, ומצבים רפואיים מסוימים כגון אי ספיקת לב או כליות.

ברוב המקרים, בצקת אינה מצב מסוכן וניתן לטפל בה באמצעות שינויים באורח החיים כגון פעילות גופנית והימנעות מעמידה או ישיבה לפרקי זמן ארוכים. ניתן גם להרים למשך זמן מסויים את האיבר הפגוע כדי לסייע לדם לזרום ממנו ולסלק את עודפי הנוזלים שהצטברו.

עם זאת, במקרים אחרים בצקת יכולה להיות סימן למצב בריאותי בסיסי חמור יותר, וחשוב לפנות לרופא שלכם אם אתם חווים בצקת מתמשכת או חמורה.

בצקות ברגליים - בצקת - בצקת ברגל

המערכת הלימפטית על קצה המזלג

המע’ הלימפטית אינה מוכרת מאד לרובנו אך היא קריטית לנו מבחינה בריאותית. מערכת הלימפה היא רשת של איברים, רקמות וכלי דם המסייעים לשמור על מאזן הנוזלים של הגוף ולהגן מפני זיהום. היא חלק חיוני ממערכת החיסון שלנו וממלאת תפקיד חשוב בהגנה על הגוף מפני מחלות. 

מערכת הלימפה כוללת רשת של כלי דם הנקראים כלי לימפה, הנושאים נוזל צלול הנקרא לימפה לכל רחבי הגוף. הם מעבירים את נוזל הלימפה מן הרקמות אל בלוטות הלימפה, מבנים קטנים בצורת שעועית הממוקמות באזורים שונים בגוף. בלוטות הלימפה מסננות את הלימפה ומסייעות לגוף להיפטר הפסולת והחומרים לא רצויים אחרים. למעשה זוהי מערכת של ניקוז, ניקוי וטיהור. היא אוספת את הנוזל הלימפטי שמופרש מהרקמות, מסננת ומנקה אותו, ואז מחזירה אותו למערכת הדם.

 

מערכת הלימפה כוללת גם את הטחול, בלוטת התימוס והשקדים, שכולם חשובים ביותר לתגובה החיסונית שלנו. הטחול עוזר לסנן את הדם ולהסיר ממנו תאים בלתי תקינים, בעוד שבלוטת התימוס ממלאת תפקיד משמעותי ביצירת תאי מערכת החיסון. השקדים, הממוקמים בגרון, מסייעים להגן עלינו מפני זיהומים במערכת הנשימה והעיכול.

באופן כללי, מערכת הלימפה היא חלק חשוב בהגנה של הגוף מפני מחלות ומסייעת בשמירה על מאזן הנוזלים והבריאות הכללית. בצקת היא לעיתים תוצאה של הפרעה במערכת הלימפטית עצמה או של מחלה/ פגיעה שהשפיעה על המערכת (כמו למשל ניתוח להסרת בלוטות לימפה).

מה גורם להיווצרות בצקות ברגליים?

לבצקת יש סיבות אפשריות רבות נוספות, כמו למשל:
שבר או נקע ברגל
בעיה בזרימת דם
תופעת לוואי של תרופות
אי ספיקת לב/ כליות/ ורידים
דלקת
מחסור בחלבון
חוסר תנועה
תת פעילות של בלוטת התריס
הריון
תגובה אלרגית, ועוד.

איך מטפלים בבצקת ברגל?

ראשית חשוב לעבור בדיקת רופא, ולרוב גם בדיקות נוספות כגון בדיקת דם/ תפקודי כליה/ בדיקת רמות החלבון בדם, וכד’. אבחון רופא חשוב על מנת לאבחן את הסיבה לבצקת ולוודא שלא מדובר בפקקת ורידים (קריש דם), מצב רפואי מסוכן ביותר.

תנועתיות מסייעת מאד במקרים של בצקת, מכיוון שהמערכת הלימפטית תלויה בתנועת השרירים – ככל שהם פועלים יותר, כך מערכת הלימפה פועלת ביעילות רבה יותר. הרמת הרגליים מקלה אף היא, כאמור, אך אם יש לכם אפשרות להיות תנועתיים – זה עדיף.
ישנם מקרים בהם נדרש טיפול פיזיותרפי לטיפול בבצקת וחבישה במקרה הצורך.

איך מסייעת רפלקסולוגיה להקלה על בצקת ברגל?

הטיפול הרפלקסולוגי בבעיית בצקות ברגליים מתבצע ישירות על כף הרגל. הוא מסייע בניקוז נוזלים, מן הרגליים, מעודד את המע’ הלימפטית לפעולה ומסייע בשיפור זרימת הדם. לא פעם ניתן להבחין בשינוי בבצקת כבר במהלך הטיפול.
רפלקסולוגיה לא מטפלת רק בכאבים בכפות הרגליים, אלא מטפלת במצבים שונים דרך כפות הרגליים. לכן אם הבצקת היא כתוצאה ממחלת סכרת, למשל, הטיפול לא יהיה רק בסימפטום הבצקת אלא יתן מענה לתמיכה במחלה עצמה. אם הבצקת היא כתוצאה ממחסור בחלבון, הטיפול הרפלקסולוגי יכול לסייע ברמת ההקלה, אך מתחייב גם טיפול תזונתי אצל בעל מקצוע מתאים.

איך מסייעת רפלקסולוגיה להקלה על בצקות אצל חולים אונקולוגיים?

הטיפול הרפלקסולוגי בבעיית בצקות ברגליים מתבצע ישירות על כף הרגל. הוא מסייע בניקוז נוזלים, מן הרגליים, מעודד את המע’ הלימפטית לפעולה ומסייע בשיפור זרימת הדם. לא פעם ניתן להבחין בשינוי בבצקת כבר במהלך הטיפול.
רפלקסולוגיה לא מטפלת רק בכאבים בכפות הרגליים, אלא מטפלת במצבים שונים דרך כפות הרגליים. לכן אם הבצקת היא כתוצאה ממחלת סכרת, למשל, הטיפול לא יהיה רק בסימפטום הבצקת אלא יתן מענה לתמיכה במחלה עצמה. אם הבצקת היא כתוצאה ממחסור בחלבון, הטיפול הרפלקסולוגי יכול לסייע ברמת ההקלה, אך מתחייב גם טיפול תזונתי אצל בעל מקצוע מתאים.

ישנם חולי סרטן המתמודדים עם בצקת בעקבות הסרת בלוטות לימפה. במקרה זה הטיפול הרפלקסולוגי יכול לסייע ולהקל, אך חשוב לפנות גם לפיזיותרפיה לימפטית להמשך טיפול.

מספר מחקרים בחנו את השימוש ברפלקסולוגיה בטיפול בבצקת בחולים אונקולוגיים. הנה כמה דוגמאות:

מחקר אקראי ומבוקר שפורסם בכתב העת Journal of Korean Medical Science בשנת 2017 מצא כי רפלקסולוגיה יעילה בהפחתת בצקת בחולות סרטן השד העוברות כימותרפיה. המחקר מצא כי רפלקסולוגיה הפחיתה באופן משמעותי את הנפיחות בזרועות וברגליים, וכן שיפרה את איכות חיי המטופלות.

סקירה שיטתית ומטא-אנליזה שפורסמה בכתב העת של האקדמיה הקוריאנית לסיעוד בשנת 2018 מצאה כי רפלקסולוגיה הייתה יעילה בהפחתת בצקת בחולים הלוקים בסוגים שונים של סרטן. הסקירה ניתחה את תוצאותיהם של 11 מחקרים ומצאה כי רפלקסולוגיה היתה קשורה בקשר ישיר לירידה משמעותית בבצקת ולשיפור באיכות החיים.

מחקר אחר, שפורסם בכתב העת Journal of Alternative and Complementary Medicine בשנת 2016, מצא כי רפלקסולוגיה יעילה בהפחתת בצקת בחולים עם סרטן מתקדם. המחקר מצא כי רפלקסולוגיה הפחיתה באופן משמעותי את הנפיחות בכפות הרגליים ובקרסוליים, וגם מחקר זה הוכיח כי הטיפול שיפה את איכות החיים של החולים.

 

באופן כללי, מחקרים אלה מצביעים על כך שרפלקסולוגיה עשויה להיות טיפול משלים שימושי לטיפול בבצקת בחולים אונקולוגיים. 

איך מסייעת רפלקסולוגיה להקלה על בצקות אצל נשים בהריון?

בצקת אצל נשים בהריון נגרמת כתוצאה מעלייה בנפח הדם. זוהי תופעה טבעית ושכיחה מאד, וגם במקרה זה הרפלקסולוגיה יכולה מאד לסייע. מחקרים שבחנו את השימוש ברפלקסולוגיה בטיפול בבצקת במהלך ההריון הוכיחו כי היא הפחיתה באופן משמעותי את הנפיחות בכפות הרגליים ובקרסוליים של נשים הרות, וכן שיפרה את הרגשתן הכללית. היא גם הוכחה כמשפרת את איכות השינה אצל נשים הרות.

אם אתם מתמודדים עם בצקות ברגליים, אתם מוזמנים לפנות אליי לייעוץ כדי שנוכל לבדוק איך הטיפול הרפלקסולוגי יכול לסייע גם לכם.

שיתוף:

מאמרים אחרונים מהבלוג
מעי רגיז או מעי רגיש - טיפול רפלקסולוגי - סוגי הטיפולים בקליניקה

מעי רגיש

גזים, נפיחות, שלשולים, כאבי בטן, הימנעות מאירועים חברתיים, מצב-רוח ירוד.  רשימה חלקית  ביותר של  תופעות איתן

המשך קריאה
נוירופתיה

נוירופתיה

נוירופתיה היא אחת מהתופעות השכיחות בקרב חולי סרטן המקבלים טיפול כימותרפי.מדובר בפגיעה מתמשכת אשר יכולה ללוות

המשך קריאה
צרו איתי קשר

מוזמנים לכתוב, מלאו את הפרטים ואחזור בהקדם

בלוטת התימוס ברפלקסולוגיה

הסדנאות הקרובות לרפלקסולוגים