רפלקסולוגיה לחולי סרטן – במה היא יכולה להקל?

רפואה אינטגרטיבית היא מושג יחסית חדש. חדש ומשמח כי הוא מכיר בחשיבות השילוב בין הקונבנציונאלי למשלים. תחת מטריית הרפואה האינטגרטיבית נכלל גם טיפול רפלקסולוגיה לחולי סרטן.

הרפואה האינטגרטיבית שמה לנגד עיניה לשפר את איכות חייו של המטופל לא רק בהיבט הפיזי אלא מבקשת להתייחס גם להיבט הרגשי, לתזונה ולפעילות גופנית. הרפואה האינטגרטיבית מדברת על איכות חיים, הקלה ותמיכה.

רפלקסולוגיה וסרטן - היסטוריה ומיתוסים

בעבר התפיסה הרווחת הייתה שאין לטפל בחולי סרטן באמצעות רפלקסולוגיה מחשש להתפשטות של גרורות ואם כבר מטפלים אז לא סמוך לטיפולי הכימותרפיה ורק עם כפפות.

הרבה מים עברו בנהר וגם מחקרים שהוכיחו שהטיפול יכול לתמוך ולהקל בצורה משמעותית בזמן מחלה פעילה ובתהליך ההחלמה ולראיה ניתן למצוא היום כמעט בכל מחלקה אונקולוגית בבי”ח מטפלים ברפואה משלימה (כן, גם אני גאה להיות חלק מצוות אינטגרטיבי שכזה).
יותר ויותר רופאים ממליצים למטופלים שלהם להיעזר בשירותי הרפואה המשלימה כחלק ממערך תמיכה בזמן המחלה וניתן היום לשמוע אונקולוגים המסבירים גם על חשיבות שילוב פעילות גופנית והקפדה על תזונה.

רפלקסולוגיה לחולי סרטן - במה היא יכולה להקל?

כיצד מסייעת רפלקסולוגיה לחולי סרטן ולמחלימים?

הרפלקסולוגיה איננה מתיימרים לטפל בגידול אלא מתרכזת בשלושה תחומים –

  • תמיכה פיזית – חולים המקבלים טיפולי כימותרפיה, טיפולים ביולוגים, אימונולוגים או הקרנות מתמודדים עם תופעות לוואי רבות – כאב פיזי, בחילות, הפרעות במע העיכול, בצקות, הפרעות שינה, נוירופתיה, גלי חום, עייפות, חולשה ועוד.
    הרפלקסולוגיה יכולה להפחית את עוצמת הכאב, למתן את תופעות הלוואי ולאפשר התאוששות מהירה וטובה יותר מהטיפולים.
  • תמיכה רגשית – זו תקופה מטלטלת לא רק פיזית אלא גם רגשית. תקופה שאצל רבים מאופיינת בחוסר ודאות, פחדים, דאגות, עולם מושגים זר וחדש והחלטות לא פשוטות שצריך לקבל, התמודדות עם בני משפחה וחברים, חוסר יכולת לתפקד בעבודה או במהלך היום. כל אלו מתווספים לכאב פיזי ועייפות גדולה. הטיפול במקרים אלו מתמקד בשיפור השינה, הפחתת חרדה ותמיכה רגשית.

  • תקופת ההחלמה – אצל לא מעט חולים קיימת האשליה שאחרי הטיפולים הם יחזרו לעצמם. מהר מאוד מתבהרת התמונה שהחיים שהיו לא יחזרו. מחלימים מתמודדים עם תופעות לוואי שמלוות אותם, פחדים וחששות מהישנות של המחלה ועייפות גדולה המקשה על התפקוד. גם כאן הטיפול הרפלקסולוגי מתרכז בחיזוק המערכת החיסונית ובתמיכה פיזית ורגשית.

למה דווקא רפלקסולוגיה?

  • מגע – תקופת המחלה מתאפיינת בריבוי בדיקות (חלקן פולשניות) וטיפולים. החשש מטיפול שעושה מניפולציה על גוף חלש וכואב הוא גדול ומובן.
    הטיפול הרפלקסולוגי מתרכז בעיסוי ולחיצות בכפות הרגליים (ובמקרים מסויימים גם בכפות הידיים). עוצמת המגע, עומק המגע והקצב מותאמים ליכולת ההכלה של המטופל.
    במהלך הטיפול אני לא מושכת, לא מותחת ולא מבצעת מניפולציות שעלולות לכווץ או לעורר התנגדות.
    לזה יש להוסיף את היתרון הגדול של המגע. מגע עוזר להרגיע את המערכת העצבית, הוא מרפה שרירים והוא מחזק את המערכת החיסונית.
    יתרון נוסף הוא שהרפלקסולוגיה מטפלת דרך הרגליים בכל הגוף ואין חשש ממגע ישיר בגוף או באיבר הכואב.
  • אבחון רפלקסולוגי – היתרון הגדול של הרפלקסולוגיה הוא באבחון. באמצעות מגע והתבוננות בכפות הרגליים אני יכולה להבין היכן נדרשת התייחסות. יכול להיות שמטופל יגיע לטיפול ויתלונן על כאב פיזי ובאבחון אני אזהה מצוקה רגשית, יתכן שאבחר להפחית את המצוקה הרגשית והמתח מתוך ההבנה שמצב רגשי סוער גורם לכיווץ של השרירים והגוף ועי כך מגביר את הכאבים.
  • מחקרים – יש מחקרים המוכיחים שרפלקסולוגיה מסייעת בהפחתת כאב, שיפור איכות חיים, הקלה עם בחילות, הקאות, עייפות ותסמיני נוירופתיה.

מתי מומלץ לקבל את הטיפול?

אין פה תשובה חד משמעית. הנסיון הטיפולי שלי לאורך השנים ומשיחות עם חולים ומחלימים יש כאלו המדווחים שטיפול רפלקסולוגי הניתן לפני קבלת כימותרפיה מפחית את עוצמת תופעות הלוואי לאחר הטיפול הכימי.
יש המעדיפים לקבל את הטיפול הרפלקסולוגי אחרי הכימותרפיה כדי שזו תתמוך ותסייע בימים הקשים.

כך או אחרת, זה עניין אינדיבידואלי ומומלץ להתנסות על מנת להחליט מה מתאים יותר.

עם זאת, אני יכולה להגיד בוודאות שמרבית המטופלים שנחשפים לרפלקסולוגיה במהלך תקופת המחלה או ההחלמה וחווים את התמיכה שהטיפול מביא איתו, מביעים צער גדול על כך שלא נעזרו בשירות הזה מוקדם יותר.

איפה מומלץ לקבל את הטיפול?

כפי שציינתי, יש היום כ-12 מרכזים רפואיים בהם ניתן לקבל טיפולי רפואה משלימה.
בחלק מהמרכזים הטיפולים ניתנים ללא עלות ובחלקם בתשלום.
טיפולים במרכזים הרפואיים ניתנים ע”י מטפלים בעלי הכשרה בתחום האונקולוגי.
עם זאת, יש חולים ומחלימים שמטעמי נוחות מחפשים מטפלים סמוך למקום מגוריהם.
לטיפול פרטי של רפלקסולוגיה לחולי סרטן יש יתרון מבחינת סביבת עבודה נעימה יותר, טיפול ארוך יותר, גמישות בימי הקבלה והשעות. ישנם מטפלים פרטיים המגיעים עד לבית המטופל מתוך ההבנה כי בתקופת המחלה מתאפיינת בתשישות וכאבים המקשים על התניידות.

במידה ובחרתם להיות מטופלים באופן פרטי, ודאו כי למטפל שלכם יש הכשרה וידע בנושא. דאגו לתת לו את מירב האינפורמציה הרפואית (מומלץ לשלוח סיכום רופא) על מנת שיוכל לדייק ולהתאים את הטיפול עבורכם.

אולי יעניין אתכם גם – 

טיפול רפלקסולוגי בבעיית בצקות ברגליים לחולי סרטן. 

שיתוף:

מאמרים אחרונים מהבלוג
מעי רגיז או מעי רגיש - טיפול רפלקסולוגי - סוגי הטיפולים בקליניקה

מעי רגיש

גזים, נפיחות, שלשולים, כאבי בטן, הימנעות מאירועים חברתיים, מצב-רוח ירוד.  רשימה חלקית  ביותר של  תופעות איתן

המשך קריאה
נוירופתיה

נוירופתיה

נוירופתיה היא אחת מהתופעות השכיחות בקרב חולי סרטן המקבלים טיפול כימותרפי.מדובר בפגיעה מתמשכת אשר יכולה ללוות

המשך קריאה
צרו איתי קשר

מוזמנים לכתוב, מלאו את הפרטים ואחזור בהקדם

בלוטת התימוס ברפלקסולוגיה

הסדנאות הקרובות לרפלקסולוגים