התמודדות עם כאב כרוני – יש מה לעשות!

התמודדות עם כאב כרוני

התמודדות עם כאב כרוני מקשה מאד על רבים מאיתנו לתפקד בחיי היומיום, לנהל חיי עבודה, חברה וזוגיות. היא פוגעת ביכולתנו להיות עצמאיים, להתנייד ולשמור על בריאות פיסית ונפשית תקינות. אך אל תתייאשו – ישנם כלים רבים שיכולים להקל על הכאב ועל התופעות הנלוות אליו. קראו:

מהו כאב כרוני?

כאב כרוני מוגדר לרוב ככאב הנמשך מעל לשלושה חודשים. הוא יכול להיות קשה לטיפול, שכן לעתים קרובות כאב כרוני אינו מגיב היטב לתרופות נגד כאבים מקובלות. לכאב כרוני השפעה משמעותית על איכות החיים של האדם, להפריע לפעילות היומיומית ולגרום לתחושות של דיכאון וחרדה. אם אתם חווים כאב כרוני, חשוב לדבר עם רופא על אפשרויות טיפול שונות שיכולות לעזור לנהל את הכאב שלכם.

מה גורם לכאב כרוני?

ישנם גורמים אפשריים רבים לכאב כרוני. הוא יכול להיות תסמין של מצבים בריאותיים מסוימים, כגון דלקת פרקים, סכרת, אוסטאופורוזיס, אנדומטריוזיס, מחלות כלי דם, סרטן וטרשת נפוצה. פציעה, כגון נקע או מתיחה של גיד או רצועה, עלולה לגרום לכאב כרוני אם אינה מחלימה כראוי. ניתוח יכול גם הוא לגרום לכאב כרוני אם אזור הניתוח לא החלים כראוי או אם התפתחו סיבוכים באזור כמו נזקים עצביים.

גם יציבה לקויה, כגון רפיון שרירים או ישיבה בתנוחה לא נוחה לפרקי זמן ארוכים, עלולה לגרום לעומס על השרירים ובהמשך להופעת כאב כרוני. ביצוע עבודה או עיסוק בתחביב הדורשים תנועות מסויימות החוזרות על עצמן פעמים רבות יכולים גם הם להוביל לכאב כרוני.

גם למצבנו הנפשי השפעה מוכחת על הופעת כאבים כרוניים בגופנו. לחץ נפשי ממושך עלול לגרום למתח שרירים גבוה לאורך זמן, מה שעלול להוביל לכאב שקשה להיפטר ממנו. גם מצוקה רגשית, כמו דיכאון או חרדה, יכולה לתרום לכאב כרוני.

מהם גורמים נוספים להופעת כאבים כרוניים?

זיהומים וירליים וחיידקיים מסויימים, כגון שלבקת חוגרת ומחלת ליים, עלולים לגרום לכאב כרוני מציק מאד הנמשך שנים ארוכות. חוסר איזון הורמונלי, כגון זה המתרחש במהלך גיל המעבר, יכול להשפיע על פעילות ומתח שרירים, להחליש מפרקים ורצועות ולגרום בטווח הארוך לכאבים גופניים ממושכים.

תזונה בריאה ומאוזנת חשובה למניעת כאבים באזורים שונים בגוף. חסרים תזונתיים מסוימים, כגון מחסור בוויטמין D או במגנזיום, עלולים לתרום להופעת כאבים כרוניים.

לפעמים הגורם לכאב כרוני אינו ידוע, ובמקרה כזה הוא מכונה כאב “אידיופתי”.

מהן ההשלכות לטווח הקצר ולטווח הארוך של התמודדות עם כאב כרוני?

לכאב כרוני יכולות להיות השלכות הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. בטווח הקצר, כאב כרוני יכול להפריע לפעילות היומיומית ולהקשות על ביצוע משימות מסוימות. הפגיעה בדימוי העצמי של הסובלים מכאבים כרוני ואיבוד או ירידה ביכולתם לתפקד עצמאית גורמת לעיתים קרובות לתחושות של תסכול, דיכאון וחרדה.

בטווח הארוך, כאב כרוני יגרום בסבירות גבוהה לירידה באיכות החיים, שכן הוא מהווה מקור מתמיד של אי נוחות ומקשה על הנאה מפעילויות יומיומיות. כאב כרוני יכול גם להוביל לבידוד חברתי, משום שהוא עלול להקשות על השתתפות בפעילויות עם חברים ובני משפחה.

אחת הסכנות החמורות ביותר בימינו הקשורות לכאבים כרוניים היא שהם עלולים לגרום לשימוש הולך וגדל בתרופות לשיכוך כאבים, שהן ממכרות מאד ויש להן תופעות לוואי וסיכונים רבים.

אילו עוד תופעות קשורות לבעיית התמודדות עם כאב כרוני?

כאבים כרוניים גורמים לעיתים קרובות לקשיים בהירדמות או בשינה רציפה ועמוקה, מה שעלול להוביל לעייפות ולירידה ברמות האנרגיה ולקשיי תפקוד נוספים בחיי היומיום.

הכאב הכרוני מקשה על תנועה ועל ביצוע פעילות גופנית, וגופנו עלול לסבול מכך בדרכים נוספות, כגון ירידה בניידות ובכושר הגופני, חולשת שרירים, עלייה במשקל, וכד’. כל אחת מן התופעות הללו עלולה לגרום להגברת הכאב הכרוני, וכך נוצר גלגל חוזר שקשה לעצור אותו.

לעיתים כאב כרוני משפיע על התיאבון שלנו גם לרעה, ומפחית אותו עד כדי סכנת תת-משקל לאדם הסובל. אצל אנשים רבים הכאב מגביל את היכולת לעבוד ולהתפרנס, מה שמגביר את הלחץ הכלכלי עליהם ועל משפחותיהם.

תחום נוסף שעלול להיפגע בשל הופעת כאבים כרוניים ושאנשים רבים מתקשים לחשוף בפני הרופאים שלהם בשל מבוכה, הוא תחום התפקוד המיני, שגם בו נוצרת לעיתים קרובות פגיעה בשל הכאבים, ירידה בחשק המיני ועלייה בקושי באינטימיות.

מה יכול לעזור לאנשים להתמודד עם הכאב הכרוני שהם חווים?

ישנן מספר אפשרויות טיפול שיכולות לעזור לאנשים לנהל כאב כרוני, והראשונה שבהן היא כמובן נטילת תרופות. תרופות ללא מרשם ותרופות מרשם לשיכוך כאבים, כגון תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות (NSAIDs) ואופיואידים, יכולות לסייע בניהול כאבים כרוניים. עם זאת, כאמור חשוב להיות מודעים לתופעות הלוואי והסיכונים הפוטנציאליים של תרופות אלה, כגון כיבי קיבה והתמכרות.

פיזיותרפיה יכולה לעזור לשפר את הניידות, הכוח והגמישות, מה שעשוי לעזור למטופל להתמודד עם כאביו. פיזיותרפיה יכולה גם ללמד אנשים טכניקות לניהול כאב, כגון טכניקות מתיחה והרפיה. גם פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור לשפר את הבריאות הגופנית והנפשית הכללית, וכן לעזור בניהול הכאב. חשוב להתחיל לאט, ובהדרגה להגביר את עצימות הפעילות הגופנית לפי הסבילות.

טיפול בחום ובקור גם הוא מוכח כמסייע בניהול הכאב, גם אם באופן זמני. הפעלת חום על האזור הפגוע יכולה לעזור להרפיית השרירים ולהגברת זרימת הדם, בעוד שטיפול בקור יכול לעזור להקהות את הכאב באזור ולהפחית את הדלקת.

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי יכול לעזור לאנשים לנהל כאב כרוני על ידי שינוי דפוסי חשיבה והתנהגויות שליליות הנובעות מהם.

כיצד רפלקסולוגיה יכולה להקל על כאב כרוני?

רפלקסולוגיה היא סוג של טיפול אלטרנטיבי משלים הכולל הפעלת לחץ על נקודות ספציפיות על הידיים, הרגליים, והאוזניים. הוא מבוסס על הרעיון כי נקודות אלה תואמות איברים ומערכות ספציפיים בגוף, וכי הפעלת לחץ עליהם יכול לקדם ריפוי ולשפר את הבריאות הכללית. ישנן עדויות המצביעות על כך שרפלקסולוגיה עשויה לסייע בהפחתת כאב כרוני. הסברה היא שרפלקסולוגיה עשויה לעזור להפחית כאבים על ידי קידום הרפיה ושיפור זרימת הדם, אך יש לזכור כי היא אינה מהווה תחליף לטיפול רפואי קונבנציונלי.

מחקרים רבים בדקו את היעילות של רפלקסולוגיה בהקלה על כאבים. סקירה של שישה מחקרים משנת 2010 העלתה כי רפלקסולוגיה עשויה להיות יעילה לטיפול בכאב אצל חולי סרטן. מחקר משנת 2014 גילה כי רפלקסולוגיה עשויה להיות יעילה להפחתת כאבים אצל אנשים עם אוסטאוארתריטיס (סוג של דלקת פרקים) של הברך. מחקר משנת 2018 מצא כי רפלקסולוגיה עשויה להיות יעילה להפחתת כאבים ולשיפור השינה אצל אנשים עם כאבי גב תחתון כרוניים. מחקר משנת 2002 גילה כי רפלקסולוגיה עשויה להיות יעילה להפחתת כאב אצל אנשים עם כאבי ראש כרוניים הנובעים ממתח נפשי, ומחקר אחר משנת 2005 גילה כי רפלקסולוגיה עשויה להיות יעילה להפחתת כאבים אצל אנשים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית. מחקר נוסף, משנת 2008, גילה כי רפלקסולוגיה עשויה להיות יעילה להפחתת כאבים אצל חולי פיברומיאלגיה.

הרפלקסולוגיה עשויה לעזור להקל לא רק על הכאבים עצמם, אלא גם על חלק מההשפעות וההשלכות של הכאבים הכרוניים. היא עשויה, למשל, לעזור לשפר את תחושת הרווחה הכללית של המטופלים ולהפחית מתח, מה שיכול להפחית את ההשפעה השלילית של הכאב על חיי היומיום שלהם. היא יכולה, כאמור, לשפר את איכות השינה, לשפר את התיאבון, ועוד.

חשוב לבחור רפלקסולוג שאתם מרגישים בנוח איתו, נעים ומרגיע, בעל נסיון רב והכשרה מתאימה. אשמח לייעץ לכם בנושא טיפול אפשרי בכאב שלכם. השאירו לי פרטים בתחתית העמוד ואחזור אליכם בהקדם.

שיתוף:

מאמרים אחרונים מהבלוג
מעי רגיז או מעי רגיש - טיפול רפלקסולוגי - סוגי הטיפולים בקליניקה

מעי רגיש

גזים, נפיחות, שלשולים, כאבי בטן, הימנעות מאירועים חברתיים, מצב-רוח ירוד.  רשימה חלקית  ביותר של  תופעות איתן

המשך קריאה
נוירופתיה

נוירופתיה

נוירופתיה היא אחת מהתופעות השכיחות בקרב חולי סרטן המקבלים טיפול כימותרפי.מדובר בפגיעה מתמשכת אשר יכולה ללוות

המשך קריאה
צרו איתי קשר

מוזמנים לכתוב, מלאו את הפרטים ואחזור בהקדם

בלוטת התימוס ברפלקסולוגיה

הסדנאות הקרובות לרפלקסולוגים