איך להיפרד ממטופלים ולסיים טיפול

יש משהו מאוד מיוחד בקשר שנוצר בין מטפל למטופל, בעיקר בטיפולי רפואה משלימה. אולי זה במגע, אולי בחיבור, אולי האינטימיות. אולי גם וגם.
ויש גם אתגר בעידן שבו אנו חיים, העידן הדיגיטלי שבו בבחירת אימוג’י ולחיצת כפתור אפשר לסיים טיפול.

טיפול רפלקסולוגי הוא תהליך. לעתים תהליך שנפרש על פני שבועות ולעתים על פני חודשים.

ההחלטה לסיים טיפול יכולה להגיע מכל אחד מהצדדים ויכולה להיות ממגוון סיבות.
לסיום טיפול יש חשיבות ומשמעות, בטח בתהליך כל כך אישי. עם זאת, העידן הטכנולוגי של היום מאפשר לסיים טיפולים או פשוט להיעלם בשליחת ווסטאפ עם אימוג’י. לרוב זה בלי הסברים וכשאין הסברים אנחנו, כמטפלים, ישר נכנסים לסרטים – אולי אני לא מספיק מקצועי והוא תאכזב מהטיפול, אולי היא מצאה מטפל אחר, אולי אמרתי משהו.


איך להיפרד ממטופלים ולסיים טיפול

לשם מה בכלל לסכם טיפול?

סיום טיפול חשוב משני היבטים – לסכם את התהליך על כל היבטיו ולדבר על המשך הדרך.

בתהליך טיפולי שיכול להיות ארוך, המטופל (וגם אנחנו) שוכחים לפעמים לשם מה התכנסנו. זה מתחיל מכאב בכתף אבל יכול בקלות לגלוש לטיפול בהפרעות שינה או PMS.
סיכום טיפול נועד כדי להראות את הדרך שנעשתה, בין אם בהטבה בכאבים או ביחס של המטופל לתלונה עימה הגיע.
לעתים בתחילת הדרך למטופל יש ציפיות לא ריאליות שהכאב יעלם לחלוטין אבל אנחנו יכולים “רק” להקל עליו. בסיכום התהליך הטיפולי חשוב להראות למטופל את השיפור שהתרחש.

כמטפלים, אנחנו שואפים שהמטופלים יהיו אצלנו כמה שפחות על מנת לא להפוך אותם ל”נתמכי רפואה משלימה” ולכן חשוב שנהיה עירניים להתקדמות הטיפול, לבחון מתי אפשר להתחיל לרווח את הטיפולים ולהתחיל להכין את המטופל לסיום.
סיום לא אומר שלא ניפגש יותר, זה בדיוק המקום להסביר על טיפולי תחזוקה ולציין שהדלת תמיד פתוחה.

אז אילו סיבות קיימות לסיום טיפול?

להיפרד ממטופלים כשהמטרה הושגה

מטופל מגיע עם בקשה לטיפול וחלה הטבה.
כמטפלים, מאוד חשוב שנעקוב ונתעד את השינויים שהתרחשו. כשאנו מתחילים להבחין בשיפור, זה המקום להתחיל לרווח את הטיפולים על מנת לא לייצר תלות וגם להראות למטופל את השיפור שחל.
זה הזמן להתחיל לדבר על סיום התהליך ועל טיפולי תחזוקה בהמשך הדרך ובמידת הצורך.
חשוב לא לחכות עם הפרידה לטיפול האחרון אלא להכין את המטופל לכך שנשארו עוד מספר טיפולים אותם נפרוש על פני זמן שיוגדר מראש.
במפגש האחרון רצוי לסכם את התהליך תוך איזכור המטרה שלשמה הגיע המטופל, הדרך שאותה הוא עשה ושאתם כמטפלים תמיד שם עבורו.

כשאין הטבה

לעתים קורה שאין כל הטבה בתלונה עימה הגיע המטופל.
פרק הזמן שבו אנו כמטפלים נותנים הזדמנות לתגובה משתנה ממטפל למטפל, מגישה לגישה.
יש את אלו שמצהירים מראש שצריכים סדרה של 10 טיפולים.
יש את אלו שאומרים שרק אחרי 3-4 טיפולים ניתן יהיה לראות אם הטיפול בכלל מתאים.
כך או אחרת, רצוי שלמטפל יהיה מענה כאשר ישאל “תוך כמה זמן רואים שינוי” ורצוי שלמטפל תהיה אג’נדה מתי הוא מחליט להפסיק את הטיפולים כשהוא מבין שהרפלקסולוגיה לא יכולה לסייע במקרה הספציפי.
כשאין שיפור בתלונה רצוי שהמטפל יתקשר את הנושא מול המטופל ולא יחכה שזה יעלה את אכזבתו. גם כאן, דוח מעקב טיפולים יכול לסייע למטפל לעקוב ולתכנן את הצעדים הבאים.
בקרים שבהם אין כל שיפור ניתן להציע למטופל טיפולים אחרים במידה והמטפל מכיר.

כשהמטופל מפסיק להגיע

גם זה קורה, מטופל מתחיל סדרת טיפולים ופשוט נעלם.
הסיבות יכולות להיות רבות ומגוונות. הקלטתי על זה וידאו קצר. מוזמנים לצפות בו.
אם חשוב לכם להבין את הסיבה ניתן להתקשר או לשלוח הודעת טקסט, לשאול לשלומו ולציין שאתם שם עבורו בהמשך אם יצטרך.
סיבות להעלמות מטופל יכולות להיות רבות ומגוונות כמו מחלת ילד, עומס, טיפול אחר שהוא לוקח.
התעניינות כזו מצדכם יכולה להסיר את חוסר הודאות סביב העלמותו של המטופל. חוסר הודאות הזה לא פעם מושלך על משהו שאנו כמטפלים עשינו ויכול לערער את הבטחון שלנו.
יכול להיות שהפידבק שהמטופל יתן ישפר את אופן ההתנהלות שלנו מכאן ואילך, יכול להיות שההתעניינות שלכם תזכיר לו שהוא זקוק לטיפול.
עם מטופלים שנעלמו, השתדלו להיות עדינים על מנת לא לגרום להם לחוסר נעימות. הימנעו משאלות בנוסח “מתי את מגיעה?”, “תרצה שנתאם עוד טיפול?”.

**

בזמנים שבהם כל שירות ותקשורת עוברים למדיה דיגיטלית, חשוב לשים לב ולשמר את התקשורת האישית עם המטופל.
שיחה יכולה ללמד אותנו למה מטופל מצפה, ממה הוא התאכזב יותר מכל הודעת ווטסאפ שמודיעה על ביטול טיפול.
זו הזדמנות עבורנו כמטפלים לגדול ולהכיר טוב יותר את עולמם של המטופלים.
אמנם המאמר הזה עוסק בסיום התקשרות, אבל גם בקביעת טיפול עם מטופלים חדשים אני ממליצה בחום לא להסתפק בהודעת ווטסאפ אלא להתעקש על שיחה טלפונית. בחירת המילים וטון הדיבור יספרו לכם הרבה. זו גם הזדמנות מצוינת לערוך היכרות ראשונית עם המטופל.

שיתוף:

מאמרים למטפלים
לבוא בטוב בטיפול רפלקסולוגי

לבוא בטוב

יש גישה ברפלקסולוגיה שבה בטיפול ראשון נותנים דגש על פינוי וניקוי. זה מגיע מתוך המחשבה (המאוד

המשך קריאה
מאמרים אחרונים מהבלוג
מעי רגיז או מעי רגיש - טיפול רפלקסולוגי - סוגי הטיפולים בקליניקה

מעי רגיש

גזים, נפיחות, שלשולים, כאבי בטן, הימנעות מאירועים חברתיים, מצב-רוח ירוד.  רשימה חלקית  ביותר של  תופעות איתן

המשך קריאה
נוירופתיה

נוירופתיה

נוירופתיה היא אחת מהתופעות השכיחות בקרב חולי סרטן המקבלים טיפול כימותרפי.מדובר בפגיעה מתמשכת אשר יכולה ללוות

המשך קריאה
הצטרפו לניוזלטר

אני מזמינה אתכם להצטרף לניוזלטר המיועד למטפלים ובו עדכונים על סדנאות ותכנים נוספים מעולם הטיפול.

בלוטת התימוס ברפלקסולוגיה

הסדנאות הקרובות לרפלקסולוגים